Saturday 26 January 2013

TEGUH HILANG TUNJANG

"Teguh dimana tunjangnya, Utuh dimana asasnya, Kukuh dimana tumpangnya???"

Entah...bila menyentuh soal hukum Islam, sukar sangat nak terluah, bukan tak tahu tapi mungkin didikan awal dari rumah yang diberi walau bukan dari Al-Azhar sekalipun tetapi bila menyentuh soal hukum secara automatis menjadi terlalu berhati-hati. Kenapa?

"Jika berkata-kata tentang soal hukum agama, berhati-hatilah, berkata-katalah apabila kita benar-benar tahu jika tidak jangan disentuh nanti tanpa kita sedari kita menghalalkan yang haram, ingat jika diamalkan oleh si pendengar, dosanya kita tanggung sama". Pesanan ringkas ibu yang tak mudah dilupakan.

Mereka berlantangan dengan fatwa songsang sambil memikul pengikhtirafan dengan niat jangan disangkal. Dengan gubahan ayat versi sendiri padahal demam seram sejuk menggigil tubuh ketika Jibrail menyerah kepada junjungan kita. Berbekal sepotong ayat dengan pemahaman berdasar kemahuan mereka, Ustaz dan ustazah dianugerah bak menerima piala Oscar. Tahniah buat mereka 99 gambar Tuan Guru dan para Kiyai pada mereka hanya sekadar gambar hiasan dinding tidak lebih dan tidak kurang, kerna hari ini dunia maya terlahirnya berjuta Ustaz & Ustazah segera sesegera mummy cup  yang jika teringin dijamah tidak sukar.

Berbondong-bondong mereka bertakbir atas nama ALLAH, menjunjung General Perang mereka Penyembah Berhala sambil melancarkan panahan berapi tepat ke jantung saudara seislam atas bisikan Penyembah Anak Tuhan. Tidak aku tidak engkau malahan tidak dia maka merekalah yang berkeuntungan padahal KITA sesungguhnya berada didalam kerugian.

Berhentilah...berhentilah...berhentilah...sesungguhnya tiada syahid dalam berbunuhan sesama bertuhankan ALLAH yang Esa.

"DALAM KEALPAAN KEMENANGAN RENCAH
BERMULANYA SATU LAGI KEHANCURAN"

1 comment:

Anonymous said...

Penulisan yang amat mendalam.

Memberi kesan jika difahami.

Mesej yang disampaikan, semuanya bergantung pada kita dimana melihat sesuatu dengan mata hati atau sebaliknya.

Fahamilah si pembaca akan dipenulis menyimpan damba dijiwa....